28/6/2017 Brighton -> Isle of Wight
Nå, så slap heldet med vejret op. Vores sejlads videre fra Brighton til Isle of Wight var både kold og våd….., og til sidst også ret så spændende! Motorsejlads i meget ringe vind. Vi har efterhånden fuldt styr på tidevandsplanlægning, så motorsejlads med 9-10 knob over grund er ikke usædvanligt. Til gengæld giver det ind imellem ubehagelige afgangstidspunkter
Vi har det nærmeste kliche-agtige engelske vejr: Grå tung tåge, som egentlig ikke er tåge, men en sky man sejler rundt i. Godt plotteren fungerer, for man kan ikke se bøjerne før man sejler ind i dem. Masser af trafik, så AIS’en gør også gavn. Og en masse snak på forskellige kanaler på VHF’en. Her kalder man op inden man går i havn. Og man rapporterer hellere en gang for meget end for lidt til Coastguard. Hvad er der galt med lidt stille og rolig anarkistisk sejlads? Rundt om Isle of Wight, hvor der kom en lille smule mere sigt
Vi ved det kun bliver en kort overnatning, og har endnu ikke ligget ude for svaj. Valget er faldet på en lille fjord med meget lidt vand. En lokal nabo på pladsen i Brighton har aldrig været der, og anbefalede absolut ikke at få derind – men han har også kun papirkort. Det gør det lidt svært at ramme hullerne perfekt.
Undervejs skabte valget af ankersted lidt diskussion om bord. Reeds (vores engelske bibel) havde ikke mange forventninger til vand i den fjord…
Indsejlingen foregik via 2 plottere. Bådens og Mette med Navionics på telefonen – hele tiden med 3 knobs modstrøm (= aftagende vanddybde) og placeringsjusteringer indenfor 10-20 meter. Ind kom vi, og vi fandt en af de 10 lovede hvide bøjer ved siden af en anden engelsk kølbåd. Check af dybdemåler – det ser OK ud. Fortøjning til bøjen, hjertet på plads igen og puste ud! Logbogen opdateres og her konstateres en pudsighed – vi sejler stadig 1,1 knob selv om vi er tæt på lavvande. Der løber en del vand ud endnu, men vi forblev flydende.
Ikke alle hvide bøjer er lige gode, se øverst til højre….
I øvrigt kunne vi lære noget om bøjer i DK. Den lille bold har en tynd line til selve fortøjningstovet. Man samler den lille op med bådshagen og lægger det splejsede øje fra fortøjningstovet på klampen. Intet, der kan skramle om natten!
Mulig inspektion af styrbords undervogn… Han var i øvrigt hurtig til at komme afsted derfra, da der kom vand igen!
Virkelig kort afstand mellem vand og land – ca. 30 meter.
Vores nabo førte Royal Navy flag. Det forpligter! Alle mand var på dæk og sang hymnen (ved ikke helt hvilken :-)) da flaget blev taget ned for natten.
I øvrigt en stille og rolig nat. Ingen store både kom forbi.