12/7/2017 Kilmore-> Arklow
Efter en lang tur til vestlandet i bil, ville vi egentlig gerne være afsejlet fra morgenstunden med tidevandet i ryggen. Men bilen skulle først afleveres i Wexford – det nærmeste Hertz-kontor 25 km. væk. Og de åbner først kl. 09:00. Det betød kørsel til Wexford kl. godt 8, da der var 3 km på gåben til bussen tilbage, som kørte kl. 10. Hvis denne bus blev misset, var der 6 timer til den næste. I øvrigt havde chaufføren (Jan) lavet en skramme på en plastic hjulkapsel i en hurtig U-vending, hvor afstandsbedømmelsen til kantstenen ikke helt holdt vand. Det er anderledes at sidde i højre side af bilen! Denne lille fadæse skulle jo også lige rapporteres.
Tilbage i god tid inden frokost, så det blev tid til en spadseretur. Som stråtagsejere, interesserer denne tagtype jo en smule. I Irland tækker de både med strå og halm, og de laver kunstfærdige rygninger.
Efterfølgende en tur på den flotte strand (og kolde vand)
Der blev også tid til at studere metoder til maling af skrog på de lokale både. De sejler simpelthen op ad trailerrampen i højvande indtil de rammer rampen. Så fortøjres og der ventes på at vandet trækker sig tilbage.
Som trænede sejlere i tidevand, startes afvaskningen så snart stævnen er fri af vandet. Der skal jo vaskes, tørres og males inden vandet er tilbage.
Her er vandet på vej tilbage, så godt at roret er færdigmalet.
Afgang fra vores dejlige plads i Kilmore og direkte over til dieselstanderen. Fylde op inden afgang 17:30 (til 0,90 euro pr. liter :-)). Motorsejlads først østpå og siden nordpå på næsten fladt vand. 50 Mil, men vi ‘fik’ de 12 af strømmen.
Nogle hygger sig med strikketøj og snak, mens andre må tage sliddet med navigationen…
Endnu en flot solnedgang!
Ankomst til Arklow omkring midnat. Svage vestlige vinde og fladt vand. Vi skulle helt sikkert bare ligge for svaj ved stranden, da vi skulle af sted igen 7 timer senere. Medvirkende til denne beslutning var også at vi nu er i 30+ Euro pr. havneovernatning! Ned med ankeret og til køjs, men så… Fæle dønninger, der ikke kom fra skibstrafik eller vind. Det var dønninger skabt af tidevandets skift. Det endte med vi måtte ind i havneindløbet og ligge på en punkteret bøje ud for havnen, men vi slap da for havneafgiften.