16/07/2017 Dublin -> Isle of Man
Planlægning af turen til Isle of Man har mange facetter. De 76 mil betyder, at vi ikke kan overstå turen med medstrøm hele vejen, så vi må leve med modstrøm noget af vejen. Desuden ankommer vi til en havn, hvor man lukker klappen til havet inden alle bådene i havnen ligger på bunden. Det betyder vi SKAL ankomme omkring højvande plus/minus 2 timer – ellers er det at vente i 12 timer ude i det åbne. Der er 2 havne på øen med ca. lige langt til begge. Til gengæld er der en del forskel når vi skal videre til Belfast, så vi satser på den vestlige. Når vi ankommer til Isle of Mans sydspids kan vi vælge den østlige, hvis vi er pressede på tid. På østsiden er der medstrøm, mens der er modstrøm på den vestlige.
Undervejs mødte vi en rigtig ‘kabelfærge’. Fart = 0,1 knob. Håber ikke de skal trække kablet til USA…. Nå, men sådan nogle søkabler tager åbenbart tid…
En dag med meget motorsejlads pga. lidt vind, der var plat. Vi nåede den vestlige havn inden lukketid, og hvilken indsejling…
Her er smukt og hyggeligt!! Godt vi tog hertil – hvornår kommer man lige forbi denne ø igen.
Undervejs måtte vi støve det britiske gæsteflag af igen. Det var ellers pakket væk, da Isle of Man godt nok stod på ønskelisten, men ikke var med i grov-tidsplanen. I morgen må vi købe et rigtigt flag – de har deres eget 🙂 Gad vide om man kan købe det uden skatter og afgifter?
Selv om de ikke vil være briter, er vi tilbage i trædemøllen med radiokommunikationen. En masse koordinering på kanal 12, hvor vi fik anvist plads A13. Fedt! Hvor er så lige det. Ingen bogstaver eller numre – senere erfarede vi at der faktisk er bogstaver på pælene – de vender bare mod land??? Så da vi gik op i byen kunne vi se at det faktisk var den rigtige plads vi havde fundet efter meget snak på radioen.
I morgen skal vi sove LIGE til vi vågner – vi har trods alt ferie 😉