19/07/2017 Isle of Man -> Bangor, Belfast
I dag er der vind! I nat blev vi flere gange vækket af voldsomme vindstød, der kom rullende ned fra højderne vi besøgte i går. Det er helt sikkert bulet på vandet, men netop i dag var vinden gået i SØ, hvilket ville blæse os til vores næste destination, Belfast. Så på med alt udstyret (det er køligt og de har også lovet lidt regn). Og forudanelserne omkring buler på vandet skulle snart vise sig at holde stik, men vi har bølgerne med os, så de kan sejles i.
Der blev tid til at slappe den lidt undervejs.
Vi har i dag mødt 2 havpattedyr, som vi ikke har set før. Det ene er vi næsten sikre på var en lille spækhugger, den anden en grålig hval 2-3 meter lang. Desværre nåede vi ikke at dokumentere det med billeder.
Inden Bangor var strømmen vendt og der er nogle småøer man skal forbi. Farvandet er i søkortet markeret som ‘Crazy water’ i forbindelse med ebbe. 3 mulige passager, hvis man ikke har lyst til en lang omvej udenom. Til den inderste og værste var knyttet kommentaren. ‘Bør ikke anvendes uden lokalkendskab og motorkraft til mindst 10 knob’. Ingen hak ved de 2 checkpunkter. Distanceforskellen på de 2 sidste muligheder var ikke stor, så den der virkede lettest blev valgt…. Vi ved nu hvordan det er at være et par underbukser i vaskemaskinen! Krapsøer, så man kunne sejle på 2 bølger samtidig. Konstante kursskift på op til 30 grader. Sindsyge rul selv om vi førte fuld storsejl i 9 m/s. Ikke noget farligt, men konstant arbejde med roret.
Bangor havn blev valgt fordi vi for 2 dage siden har bedt om at få vores reparerede fyr sendt hertil. Og stor var lettelsen da vi allerede ved check-in på havnekontoret blev oplyst om, at der var en pakke til os. Godt det samme, for der var allerede trukket dyrt på kontoen for reparationen!
Det meste af aftenen er gået med montage og ‘burn in’ test. Vi er nok de eneste i shorts og T-shirt i Nordirland lige nu! Fin varme i båden, men småkøligt og let regn udenfor. Estimatet for reparationen fra en dansk leverandør var ca. 6000. Den engelske løsning endte på 4200, så dyrere blev det i hvert tilfælde ikke. Men det bedste er at vi kan holde båden tør, hvis vi løber ind i dårligt vejr i Skotland.