Da vi planlagde turen, forventede vi at turen ville være på 2500 sømil. Det var baseret på en grovplan, der primært tjente til at sikre, at vi til enhver tid havde en fornemmelse af, hvor langt vi burde være nået. Grovplanen fungerede rigtig godt. Detailplaner lægges undervejs, når vejr og vind kendes. Grovplanen var baseret på sejladser på ca. 50 mil hver anden dag. Det ville give mulighed for at opleve en fuld dag ved hvert stop. Vi havde besluttet, at der på turen ville være så meget at se, at vi skulle acceptere at sejle forbi planlagte seværdigheder, hvis der var godt sejlvejr. Så ville vi bare se noget andet hvor vi nu kom hen i stedet.
Lidt statistik:
97 dage undervejs
DOG 2491 mil. LOG 2312 mil. Totalt har vi haft mere medstrøm end modstrøm.
Havnepenge: DKK 18.726. Kanalafgifter. Kanaler 3.381. Fra Belgien og videre er havnepriser over DK-niveau.
Diesel 663 liter, DKK 5241. Mere for motor end normalt. Kanaler giver sig selv. Men tidevand lægger også bånd på rejsehastighed. Hvis man fedter med for lidt vind, kommer man ikke bare et par timer senere frem, hvis man så får tidevandet imod. Så bliver det hurtigt 5-6 timer senere. Derfor kom motoren på, hvis minimumshastigheden på 6 knob ikke kunne holdes.
?+ pints of Guinness
9 x 200 g Nescafe Gold
Besøgte lande:
Tyskland: Vi har været i Nordtyskland i båd tidligere. Kielerkanalen er en uproblematisk transport. De Frisiske øer og Helgoland var spændende besøg.
Holland: Selvfølgelig motorsejlads i kanalerne på ‘Stande Mast Route’. Men en fantastisk tur. Sejlads tværs gennem Amsterdam om natten. Sluser og 50+ broer åbnet – helt gratis bortset fra i alt 15 Euro. Billig eller gratis overnatning på turen. Er du motorbådsejer er dette et slaraffenland.
Belgien: Kun besøgt Ostende. Lækker strand. Belgien har bebygget stort set hele deres strandlinje.
Frankrig: Kun besøgt Dunkerque i 3 dage. Lejede bil. Havde egentlig planlagt mere i Frankrig, men vi var på dette tidspunkt lidt bagefter vores grovplan pga. blæst fra vest. Pludselig vendte vinden i østlig retning og vi gik direkte til Brighton.
England: De klassiske kridtklinter på vej til Brighton. Indenom Isle of Wight. Vest for Isle of Wight er der fantastisk. Mange af havnebyerne ligger i flodmundinger. Man kan sejle op i floderne. Vi kunne have brugt 3 måneder alene på England.
Irland: Hyggelige mennesker. Fantastisk øl. Lejede bil og kørte ud til vestkysten. Tager næsten ligeså lang tid som at sejle – deres veje er rædsomme. Besøg i Dublin
Isle of Man: Fantastisk ø. Selvstændighed under UK. Alternativt skattesystem!
Nordirland: Belfast var en oplevelse. De stadig ikke glemte spændinger mellem katolikker og protestanter (loyalister).
Scotland: Smukt, køligt, vådt. Men her kunne man også bruge 3 måneder alene. Fantastisk natur. Meget sejlads er beskyttet som i Skærgården i Sverige.
Nordsøen: Vi havde respekt på forhånd. En uge planlagt til at finde det rigtige vejrvindue, vi brugte 5 dage. Hele turen forløb som planlagt. Knap 2 døgn. Og 330 SM på åbent vand er ikke længere en forhindring.