17/07/2017 Peel, Isle of Man, lokal sightseeing
En dag, der startede perfekt – sove til over 10. Der var et underskud, der skulle indhentes. Og vejrudsigten lyder på blå himmel og svag til let vind 🙂
Der er en vigtig sag, der skal ordnes fra morgenstunden. Vi ligger for britisk gæsteflag, og det er nærmest uhøfligt. Irerne var glade for at slippe fri fra britisk herredømme, men manx har det lidt på samme måde. De er underlagt England, men som manden i bådforretningen forklarede, har de det bedste fra 2 verdener: De har eget skattesystem, egen lovgivning og eget retsvæsen, men briterne passer på dem – dvs. ingen udgifter til militær. Og skattesystemet er interessant. Topskat 20%, virksomhedsskat 0% – dog skal banker betale 10%. Personskat er maksimeret til 120.000 £ om året. Dvs. hvis man tjener rigtig mange penge, kommer man maksimalt til at betale ca. en million i skat om året… Nå, men flag købt og monteret i stedet for Union Jack.
Under morgenmaden underholdt en lille flok tejster. De farer rundt hele tiden, letter, lander mærkelige steder, falder i vandet igen eller lader sig dumpe ned med vilje.
I hullet til højre for dækket sidder en tejst. Den vil meget gerne opholde sig i hullet, og landingen her kræver øvelse og lykkes kun hver anden gang… Men det er jo ikke særlig rart at sidde med hovedet inde i hullet mens man er ganske ubeskyttet bagtil. Utallige forsøg på at vende sig i hullet endte hver gang med overbalance og uskøn landing i vandet igen.
Efter morgenmaden var det tid til en tur i byen. Først omkring havnekontoret, der var lukket, så det blev havn og strand i stedet. Havnen er beskyttet af en klap, der ikke er højere end minimumsvandstanden i havnen. Egentlig smart, for man behøver så ikke betjene klappen hvis der ikke er både, der skal ud ved stigende vandstand. Vandet vil blot strømme ind over klappen ude fra havet.
Lækker strand har de så absolut
Og nu gider vi snart ikke spise flere is. Men så meget blå himmel kræver jo en indsats
Her sejler man jo ofte på ‘grønne havne’ – altså havne der tørrer ud ved ebbe. Det er ikke praktisk med en almindelig køl, hvis man vælter om på siden. Det er absolut med fare for skader, men under alle omstændigheder kan man få problemer med vandtanke og dieseltank, der tømmes ud af udluftningshuller. Eventuelle åbne batterier kan lække syre, og når vandet kommer tilbage skal man være meget opmærksom på vand, der kan komme ind i båden. Men det er der selvfølgelig en løsning på for dem, der lever med det til daglig. Sejlbåde kan have 2 køle og støtte ved roret. Så står det bare på bunden og venter på bedre tider. På det første billede er en motorbådsejer blevet træt af, at båden krænger og har eftermonteres støtteben.
Og så en tur op på den nærmeste klippe. Billederne på vist tale for sig selv…
Mens vi stod og havde overblik over verden – man kan se til både Irland og Nordirland (60 km), blev klappen til havnen åbnet. Så farer alle de lokale på vandet, men de har også kun 3,5 time til det er slut igen – ellers må de blive ude indtil næste højvande.
Turen afsluttet med en tur omkring den 4000 år gamle borg. Der er spor af beboelse tilbage til 6500 før vor tidsregning.
Forbi Tack på vej tilbage
Gamle postkasser har de også, måske nogen får et postkort en af dagene….
Mad og drikke
– og så lidt aftenstemning i havnen.