Navnet Tack

Det med bådnavne er svært!

Vores gamle båd (Dehler 36 CWS) hed Noatun. Symbolikken her var, at i Noatun lå Njords bolig i skoven ved vandet. Njord er gud for søfart i den nordiske mytologi. Vi har haft rigtig mange dejlige ture i Noatun med ca. 1500 sømil om året gennem 9 år. Når vi har ligget på vandet i dejligt vejr på vej til spændende oplevelser, eller på vej hjem fra en dejlig tur, har jeg altid følt mig meget taknemmelig for at have denne mulighed. Lystsejlads er på ingen måde forbundet med at skaffe til dagen og vejen. Det er som ordet siger alene lystbetonet. På en af disse ture besluttede jeg at min næste båd skulle hedde TAK. Tak for at man har denne mulighed. Tak for at vi i vores del af verdenen kan gøre den slags og ikke alene skal koncentrere os om overlevelse.

Det synes Mette blev lige lovlig højtflyvende og måske også lidt religiøst. Måske fordi vores vielsesord for mange år siden var Efeserbrevet 5,20: “Sig altid Gud, vor Fader tak for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn”. Det blev til mange gange ‘tak’ i præstens tale, og måske han ‘takkede’ lidt over…

Derfor endte kompromiset med Tack med undertrykt ‘c’. Det er så måske lovlig svensk eller engelsk. Men det er den engelske version valget faldt på. For ikke sejlkyndige kan oplyses, at det ikke er muligt at sejle for sejl direkte mod vinden. Det må gøres i zigzag mod vinden med ca. 45 grader skiftevis fra den ene og den anden side. Når man skifter vindside, siger man på dansk at man ‘vender’. På engelsk er dette et ‘Tack’.

Navngivningen blev fejret med Retsina. Det eneste gode man kunne sige om den var, at den fulgte med båden. Næst efter smagen var det dårligste man kunne sige, at der var flere STORE flasker af den…

 

Jan

Nye indlæg

Aegina 30-31. juli 2021

Sidste sejltur mod Aigina. Der var lidt vind og turen er ikke lang, MEN vi skal køre 3 motortimer for at få noget diesel gennem filteret inden vi afleverer til Jan og Brita. Derfor motorsejlads. Ankring udenfor Aegina havn, hvor vi har aftalt at skifte imorgen. Straks efter ankeret er droppet, bades der

Forholdet mellem massefylden af Middelhavsvand og massefylden af en kvindekrop gør, at badning er fuldstændig uden anstrengelse for Mette…

Arbejdet genoptages. Skift af dieselfilter for at kontrollere mængden af snavs efter chock-behandlingen mod dieselpest. Skift af dieselfilter griser lidt – man skal have en bøtte under, der kan optage dieselspildet. Eneste løsning var at knubse det sidste is, for den bøtte fungerede perfekt til formålet. Filterskift, kontrol af snavs i gl. filter, der ikke var alarmerende. Efterfølgende skift af vandpumpe, der var utæt i pakningerne. Det betød den kørte kortvarigt med mellemrum – især irriterende om natten. Vask af båden udvendigt med havvand.

Efter badning måtte vi i land. Færge-billetter, afklaring af havneplads-muligheder, afklaring af vaskemuligheder (vi overleverer båden med vaskede håndklæder, sengelinned osv.). Kaffepause og derefter promenadetur.

Her kom vi forbi en bio på hovedgaden lidt syd for centrum
Vi var nysgerrige. Det så småt ud udefra og vi fik lov at kigge indenfor. Friluftsbio med café-borde.
Bookning af bord til sidste aftenmåltid. Lady in Blue lige der ude i bugten.
En times tid senere er vi klar
GUF! Og man kommer ikke nærmere vandkanten, hvis man vil spise på land!
Aftenbillede inden vi går til ro

31/7 kl. 12 i Aegina havn skal vi skifte med Jan T og Brita. Der gøres rent fra morgenstunden og pakkes. Det er ikke muligt at booke plads i havnen, så vi holder løbende øje med hvornår der går både ud. Havnen er propfyldt hver dag, så hvorfor skulle havnen etablere et bookingsystem? Omkring 11:30 går 2 både ud og kun 1 ind. Af sted! Vi snupper den ledige plads og ligger helt centralt i byen. Kort efter ankommer Jan T og Brita og lang instruktion blandet med hygge, breder sig. Vi har ikke set hinanden før, men snakken breder sig naturligt. Sådan er det oftest blandt sejlere. De sveder ikke bare – de perler af sved, og sådan er det de første par dage når man kommer fra DK til varmen inden i en havn. Vi forslår selvfølgelig de lægger sig ud for anker ved førstkommende lejlighed. Havnen er for snavset til at bade i, men lige udenfor bader man i et akvarium. Det er den letteste måde at få tempereret kroppen på. Vi får spist frokost sammen inden vi smutter over og tager flyvebåden til Athen. Turen hjem forløb relativt begivenhedsløst bortset fra at vi havde betalt for kufferter hos booking-agenten. Men de var ikke booket hos Norwegian. Altså måtte vi betale igen :-(. Vi har lige en høne at plukke med den agent!

  1. Poros 29. juli 2021 Kommentarer lukket til Poros 29. juli 2021
  2. Nafplion – Poros 26-28. juli 2021 Kommentarer lukket til Nafplion – Poros 26-28. juli 2021
  3. Nafplion 24-26. Juli 2021 Kommentarer lukket til Nafplion 24-26. Juli 2021
  4. Koilas 22-24 juli 2021 Kommentarer lukket til Koilas 22-24 juli 2021
  5. Porto Heli 20-22 juli Kommentarer lukket til Porto Heli 20-22 juli
  6. Mandraki-bugten på Hydra 19-20 juli Kommentarer lukket til Mandraki-bugten på Hydra 19-20 juli
  7. Perdika til Poros 17-19 juli 2021 Kommentarer lukket til Perdika til Poros 17-19 juli 2021
  8. Aegina hovedby til byen Perdika, Aegina 16. juli 2021 Kommentarer lukket til Aegina hovedby til byen Perdika, Aegina 16. juli 2021
  9. Athen – Aegina 15-7-2021 Kommentarer lukket til Athen – Aegina 15-7-2021
  10. Athen 14-7-2021 Kommentarer lukket til Athen 14-7-2021
  11. Opsummering Godtland rundt. Kommentarer lukket til Opsummering Godtland rundt.
  12. Råå – Frederiksværk Kommentarer lukket til Råå – Frederiksværk
  13. Malmö – Råå Kommentarer lukket til Malmö – Råå
  14. Malmø sightseeing Kommentarer lukket til Malmø sightseeing
  15. Skillinge – Malmø Kommentarer lukket til Skillinge – Malmø
  16. Gudhjem – Skillinge Kommentarer lukket til Gudhjem – Skillinge
  17. Christiansø – Gudhjem Kommentarer lukket til Christiansø – Gudhjem
  18. Utklippan – Christiansø Kommentarer lukket til Utklippan – Christiansø
  19. Bergkvara – Utklippan Kommentarer lukket til Bergkvara – Utklippan
  20. Ryggås – Bergkvara Kommentarer lukket til Ryggås – Bergkvara
  21. Oskarshamn – Ryggås Kommentarer lukket til Oskarshamn – Ryggås
  22. Västervik (St. Vistingsö) – Oskarshamn Kommentarer lukket til Västervik (St. Vistingsö) – Oskarshamn
  23. Västervik (Vistingsö) – Västervik (St. Vistingsö) Kommentarer lukket til Västervik (Vistingsö) – Västervik (St. Vistingsö)
  24. Visby – Västervik Kommentarer lukket til Visby – Västervik
  25. Lickershamn – Visby – Gotland Kommentarer lukket til Lickershamn – Visby – Gotland
  26. Fårö – Lickershamn Kommentarer lukket til Fårö – Lickershamn
  27. Visby – Fårö Kommentarer lukket til Visby – Fårö
  28. Visby Sightseeing Kommentarer lukket til Visby Sightseeing
  29. Grankullaviken – Visby, Gotland Kommentarer lukket til Grankullaviken – Visby, Gotland
  30. Mörbylånga – Grankullaviken Kommentarer lukket til Mörbylånga – Grankullaviken
  31. Grönhögen – Mörbylånga Kommentarer lukket til Grönhögen – Mörbylånga
  32. Skillinge – Grönhögen Kommentarer lukket til Skillinge – Grönhögen
  33. Gislövsläge – Skillinge Kommentarer lukket til Gislövsläge – Skillinge
  34. Klagshamn – Gislövsläge Kommentarer lukket til Klagshamn – Gislövsläge
  35. Svanemøllen – Gentofte – Klagshamn Kommentarer lukket til Svanemøllen – Gentofte – Klagshamn
  36. Kulhuse – Svanemøllen Kommentarer lukket til Kulhuse – Svanemøllen
  37. Så er vi på vej Gotland rundt Kommentarer lukket til Så er vi på vej Gotland rundt
  38. Opsummering England rundt Kommentarer lukket til Opsummering England rundt
  39. Kattegat mod Frederiksværk Kommentarer lukket til Kattegat mod Frederiksværk